EC Vision: European Competence Framework
Професійна ідентичність
Цей концепт передбачає, що в супервізора / коуча є професійний концепт самого себе, а також що він демонструє професійне ставлення відповідно до цього концепту.
Професійна ідентичність — це комплексна та динамічна рівновага у постійному процесі інтеграції особистих і професійних вимог.
Професійну ідентичність розвивають через взаємодію «особистого я» та «професійної спільноти». Це також є ширшим контекстом для моніторингу діяльності відповідно до наявних професійних культур і стандартів.
Розвиток професійної ідентичності є однією з основних цілей професійної підготовки супервізорів /коучів.
1. Професійне ставлення
Компетенція | Знання | Вміння | Виконання |
1 Рефлексія | Знання про: • несвідомі процеси та пов’язані з ними теорії;• теорії людського сприйняття, пізнання та емоцій.Знання важливості способів повідомлення про власну професійну поведінку, професійних досвідів, фактів, думок і почуттів. Розуміння власного стилю рефлексії. |
Мати чіткий і заснований на теорії підхід до несвідомих процесів і способів поводження з ними – як в особистому, так і в професійному плані. Підтримувати підхід саморефлексіїдо власних професійних і особистих ставлень. Застосовувати технікисаморефлексії. Висловлювати думки та почуття зрозумілим чином. |
Спостерігає та артикулює власний досвід, думки та переконання. Розпізнає ознаки несвідомих процесів і відповідно реагує на них. Розглядає власні спостереження, ставлячи їх під сумнів. Досягає інсайтів через запитання. Спостерігає за наслідками власних дій та приймає рішення стосовно того, чи потрібно змінювати ці дії і як це зробити. Приймає рішення, чи є озвучення власних інсайтів контекстуально доречним. Використовує формулювання, що дозволяють поглянути на ситуацію під іншим кутом. |
2 Інтегрування теорії та практики | Знати власні переконання та імпліцитні теорії. | Розпізнавати власні імпліцитні теорії. Піддавати рефлексії власні досвіди з тими ж або схожими ролями супервізантів/клієнтів. | Артикулює власні переконання та внутрішні теорії. Піддає рефлексії їх вплив на процеси супервізії / коучингу вданій ситуації. Приймає рішення, чи може власний досвід бути корисним для супервізантів / клієнтів. |
Добре знати найважливіші теорії. | Залучати інші теорії. | Розпізнає спільні основи, подібності та відмінності між різними теоретичними підходами. Проявляє гнучкість у застосуванні різних підходів відповідно до конкретних завдань, що виникли в рамках супервізії /коучингу. | |
Ґрунтовно знати принаймні одну теорію (психологія несвідомого, інтеграційна теорія, системна теорія тощо). | Пристосовувати цю теорію до різних і суперечливих ситуацій, що виникають в рамках супервізії / коучингу. | Представляє цю теорію та застосовує її в різних контекстах. Обговорює варіанти й обмеження цієї теорії. Легко застосовує теоретичні інсайти до різних ситуацій. Знижує рівень комплексності ситуації, посилаючись на якусь конкретну теорію. Обирати інтервенції, що знижують рівень комплексності для супервізантів / клієнтів. | |
Ставити під сумнів відповідність конкретної теорії до ситуації. | Перевіряє теорії шляхом систематичного описування досвіду. («Карта — це не ландшафт»). Приймає рішення щодо поводження з динамікою власних імпліцитних теорій (набором переконань, цінностей, припущень і поведінки, які спонукають до дії, і того, як індивіди пробують раціонально їх пояснювати) і науково обґрунтованих посилань. | ||
Розуміти відмінності між теоріями та методами / техніками. | Підбирає інтервенції відповідно до теоретичної та методологічної рефлексії. Використовує техніки із різних теоретичних підходів, чітко розрізняючи їх теоретичні (епістемологічні) підґрунтя. | ||
3 Толерування неоднозначності | Знати про: • неоднозначність і амбівалентність як невід’ємну частину людської природи; • неоднозначність і амбівалентність як частину професійної роботи; • теорії соціального пізнання/навчання. |
Рефлексія власних реакцій та відчуттів, навіть якщо це пов’язано з неприємними інсайтами. Перевірка власних поглядів перш ніж будувати на них подальші дії. |
Залишається в контакті як із собою, так і з іншими навіть при суперечливих почуттях, повідомленнях і ситуаціях. Може (ви)тримати напругу, не шукаючи відразу швидкої допомоги чи поспішних вирішень. Не втрачає своєї дієздатності і в ситуаціях, де виникають гнів, тривога чи спантеличення. |
2. Етика
Компетенція | Знання | Вміння | Виконання |
4 Етична поведінка | Знання: • етичних кодексів і директив власної національної Спілки та європейських профоб’єднань • національних та європейських правових рамок для супервізії та коучингу |
Дотримуватися кодексів етики національних і європейських професійних організацій. Враховувати етичні дилеми, пов’язані із супервізантами / клієнтами, їх організаціями та робочими місцями. Дотримуватися національної та європейської правової бази. |
Поводиться з владою, довірою та конкуренцією,підтримуючи особисту й професійну цілісність та відповідальність. Дотримується конфіденційності в межах законодавства і контракту. Займає нейтральну позицію стосовно всіх сторін. Визначає власні суперечливі інтереси та приймає доречні рішення стосовно етичності поведінки. Виявляє етичні дилеми супервізантів / клієнтів і проактивно їх опрацьовує. Залишається в рамках супервізії / коучингу. Розмежовує професійні, етичні та політичні питання. |
3. Розвиток якості
Компетенція | Знання | Вміння | Виконання |
5 Забезпечення безперервного професійного розвитку | Знати про відповідні професійні комплекси знань. |
Установлювати комунікацію з професійними спільнотами. |
Перебуває у постійному контакті з професійними асоціаціями, стандартами та етичними кодексами. Дотримується професійної процедури при розгляді скарг. |
Знати методи й техніки оцінювання. | Збирати інформацію про ефективність власної практики. |
Застосовує особисті, теоретичні, практичні та імпліцитні знання, щоб оцінити та покращити власну практику. Плануєевалюацію/оцінку та вдосконалення своєї практики. Опрацьовує результати диференційованих оцінювань із зацікавленими сторонами. Демонструє свою роботу колегам / професіоналам сфери. |
|
Бути ознайомленим із новими теоріями, сферами та методами досліджень. |
Періодично робити огляд ідей і точок зору. |
Регулярно бере участь в інтервізії,супервізії, коучингу. Часто робить огляд професійних журналів і літератури. |
|
6 Забезпечення безперервного особистого розвитку | Знати теорії стресу, вигоряння та вторинної травми. Знати особисті сильні сторони й обмеження. Знати власні біографічні моделі, уразливі сторони та біофізичні реакції. |
Розпізнавати власні ознаки стресу на ранній стадії. Вживати заходів для управління власним стресом. Ідентифікувати особисті потреби і опрацьовувати їх у структурованому процесі. |
Поводиться з власним стресом так, щоб не завдавати шкоди іншим. Визначає власні потреби, особисті ресурси й обмеження. Усвідомлює і використовує методи цілеспрямованої рефлексії. Усвідомлює особисті біофізичні реакцій та має гіпотези щодо них як джерела інформації про поточні процеси. |
7 Внесок у професійні стандарти й розвиток | Знати про загальні зміни у • суспільстві; • організаційнійтеорії та практиці; • професійних дискурсах. |
Оцінювати вплив своєї роботи • на супервізантів / клієнтів, • на організації та професійну спільноту. Брати участь у дослідженнях. |
Йде в ногу з розвитком професійної сфери. Проактивно обговорює професійні стандарти, дослідження та розробки, що проводяться в рамках професійних спільнот. Діє як учитель, тренер, консультант, коуч або супервізор серед колег. Робить внесок у дослідження. Публікує статті та книги. |
4. Бачення з перспективами людини, роботи й організації
Компетенція | Знання | Вміння | Виконання |
8 Встановлення зв’язків зрізними особистими, професійними та організаційними цінностями і культурами | Знати про: • різні типи організацій і їх юридичне й внутрішнє середовище; • різні концепти організаційного аналізу; • різні форми консультування в організаціях і функції супервізії / коучингу в їхніх межах; • паралельні процеси в організаціях. |
Розпізнавати типи організацій. Розпізнавати конфлікти між особистими й організаційними цінностями. Працювати з конфліктами цінностей. Застосувати концепції організаційного аналізу. Розпізнавати типи організаційних / професійних культур. Розпізнавати паралельні процеси в організаціях. |
Прояснює, на якому рівні та в яких форматах супервізія / коучинг можуть бути корисними. Заохочує супервізантів / клієнті в досліджувати конфлікти між особистими й організаційними цінностями. Розробляє пропозиції щодо супервізії/ коучингу відповідно до типу організації, її середовища та потреб. Адаптує концепти організаційного аналізу до актуальної ситуації та потреб супервізантів / коучів, Їх організацій та робочих місць. Підтримує управлінський персонал у проведенні аналізу організаційної культури, у якій вони працюють. Чітко та доцільно комунікує результати супервізантам / клієнтам. Підтримує супервізантів / клієнтів у трансформуванні надбаних ними знань та інсайтів у практичні дії. |
Знати соціологічні теорії праці, зокрема історію поділу праці. |
Знати про практику, теорію й академічний дискурс зайнятості в суспільстві. Бути ознайомленим з відповідними трудовими законодавствами. Знати про актуальні події на ринку праці. |
Пов’язує фактичну робочу ситуацію супервізантів / клієнтів із ситуацією на ринку праці. Поглиблює розуміння супервізантів / клієнтів про те, як особиста робоча ситуація переплітається з соціальним і політичним середовищем. |
|
9 Поводження з функцією, роллю та статусом у межах організації | Знати про формальні заходи, що обговорюються членами організацій. Знати про різні поведінкові моделі й очікування щодо поведінки в соціальних системах, як-от про взаємозалежність формальної позиції та ролі. Знати про динаміку влади й ієрархії. |
Розрізняти формальну позицію й особисті підходи. Чітко пояснювати цю різницю супервізантам / клієнтам. Пов’язувати ролі з біографічними, організаційними та культурними підґрунтями. |
Досліджує вимоги будь-якої офіційної позиції таким чином, щоб дати зрозуміти супервізантам / клієнтам, що існує безліч індивідуальних способів їхнього виконання. Інтервенує з огляду як на офіційний статус, так і з огляду на роль, підтримуючи рефлексію їх взаємозалежності. Застосовувати інтервенції згідно з формальними позиціями в організаційній ієрархії. Досліджує вплив формальної позиції та ролі, підтримує усвідомлені рішення відповідно до контексту. |
10 Зосередження уваги на питаннях керування людьми / лідерства | Знати теорії керування/лідерства та управляння процесами / менеджменту |
Визначати організаційні аспекти, як-от авторитет, підпорядкування та конкуренція. Розпізнавати особисті поведінкові моделі та стилі лідерства / керування супервізантів / клієнтів. |
Розпізнає організаційні аспекти, як-от авторитет, підпорядкування та конкуренція. Спільно з супервізантами / клієнтами створює реалістичні стратегії для досягнення конкретних цілей як особистих, так і управлінських. Досліджує способи поводження з владою, підпорядкуванням і конкуренцією. Інтегрує особисті моделі та стилі супервізантів / клієнтів у цей процес. Залучає лідерські ресурси супервізантів / клієнтів. |